Spływ Wisłą, dzień siódmy, Solec nad Wisłą - Nasiłów

Emerytura to czas realizacji przeterminowanych marzeń.
W młodości miałem marzenie żeby zbudować tratwę i Tanwią, Sanem, Wisłą przepłynąć z Budziarzy gdzie się urodziłem,
do Puław gdzie mieszkałem i mieszkam do dzisiaj.
Nic z tego nie wyszło i dopiero na emeryturze zacząłem się przymierzać do realizacji rejsu życia.
Kupiłem wyprodukowaną w 1991 r. radziecką łódkę Романтика, która pomimo zaawansowanej pełnoletności,
dziewiczy rejs miała jeszcze przed sobą.

Po roku przygotowań i przeróbek łódki i próbnych spływach opisanych tutaj ,
rankiem 4 sierpnia 2018 odbiłem od Wysokich Brzegów Tanwi.


Link nad zdjęciem prowadzi do zlokalizowanego na mapach Google zdjęcia w rozmiarze 4K. 

Kliknij zdjęcie aby dopasować rozmiar do ekranu.


Noc spędziłem w pięknych okolicznościach przyrody na długiej na blisko kilometr wyspie w okolicy
Solca nad Wisłą.

Rozmiar 4K, UHD
Jak zwykle wstałem o świcie...


Rozmiar 4K, UHD
...zrobiłem...


Rozmiar 4K, UHD
...kilka...


Rozmiar 4K, UHD
... zdjęć...


Rozmiar 4K, UHD
... wschodu...


Rozmiar 4K, UHD
...słońca.


Rozmiar 4K, UHD
Śniadanie...


Rozmiar 4K, UHD
... pakowanie dobytku...


Rozmiar 4K, UHD
...selfie...


Rozmiar 4K, UHD
...i płynę dalej.


Rozmiar 4K, UHD
To już siódmy dzień...


Rozmiar 4K, UHD
...mojego...




Rozmiar 4K, UHD
...rejsu życia.


Rozmiar 4K, UHD
Mijam nabrzeże promu w miejscowości Kłudzie.


Rozmiar 4K, UHD
Dzień jest...


Rozmiar 4K, UHD
...ciepły


Rozmiar 4K, UHD
...i prawie...


Rozmiar 4K, UHD
...bezwietrzny.


Rozmiar 4K, UHD
Mijam...

Rozmiar 4K, UHD
...zwalony pień...


Rozmiar 4K, UHD
...ułatwiający żeglugę wodny znak nawigacyjny.


Rozmiar 4K, UHD
Prosty odcinek uregulowanego brzegu.


Rozmiar 4K, UHD
Na dużym obrazku, tuż za dużym kamieniem można zobaczyć bobra który zanurkował zanim zdążyłem
zrobić mu zdjęcie.


Rozmiar 4K, UHD
Czujne stadko kaczek widoczne w oddali również zwiewa na mój widok.


Rozmiar 4K, UHD
Nadbrzeżne wierzby...


Rozmiar 4K, UHD
...dzielnie zniosły wiosenne...


Rozmiar 4K, UHD
...spływy lodowej kry.


Rozmiar 4K, UHD

Rozmiar 4K, UHD
Ta pozostałość...


Rozmiar 4K, UHD
...kamiennej opaski, nie pełni już swojej roli...


Rozmiar 4K, UHD
...przez szeroką wyrwę...


Rozmiar 4K, UHD
...rzeka wróciła na zabrany jej teren.


Rozmiar 4K, UHD
Szerokie rozlewisko...


Rozmiar 4K, UHD
...tworzy się...


Rozmiar 4K, UHD
...przed Białobrzegami-Kolonią.


Rozmiar 4K, UHD
Rozległe piaszczyste łachy i plaże wystają nad poziom wody...


Rozmiar 4K, UHD
... pomimo średnich stanów rzeki.


Rozmiar 4K, UHD
Piękna pogoda...


Rozmiar 4K, UHD
...bezchmurne niebo ozdobione nielicznymi obłoczkami, ...


Rozmiar 4K, UHD
...lekki wietrzyk w plecy, sprawia że jest na tyle bezpiecznie...


Rozmiar 4K, UHD
...że mogę sobie pozwolić...


Rozmiar 4K, UHD
...na przyjęcie pozycji półleżącej i zażywanie pełnego relaksu.


Rozmiar 4K, UHD
Ustawiam łódkę lekko bokiem, żeby beczki z dobytkiem nie zasłaniały mi widoku do przodu
utrudniając omijanie takich niebezpiecznych przeszkód.


Rozmiar 4K, UHD
Kolejna opaska regulacyjna...


Rozmiar 4K, UHD
...która...


Rozmiar 4K, UHD
...już niczego...


Rozmiar 4K, UHD
... nie reguluje.


Rozmiar 4K, UHD
 Na niebie przybywa obłoczków...


Rozmiar 4K, UHD
...płynę...


Rozmiar 4K, UHD
... w rejonie trzech wysp...


Rozmiar 4K, UHD
...rozdzielających Wisłę na kilka odnóg.


Rozmiar 4K, UHD
Płynę oczywiście...


Rozmiar 4K, UHD
...głównym nurtem.


Rozmiar 4K, UHD
Na wysokości ujścia Iłżanki mam po prawej kilometrową wyspę oddzieloną od brzegu wąskim przesmykiem...


Rozmiar 4K, UHD
...nauczony niebezpieczną przygodą na Sanie, nie ulegam pokusie żeby nim popłynąć.


Rozmiar 4K, UHD
Trzymam się głównego nurtu gdzie również czyhają pułapki, np. ...


Rozmiar 4K, UHD
... zatopione drzewa z nurtem wciągającym...


Rozmiar 4K, UHD
...czy prądy znoszące...


Rozmiar 4K, UHD
...na szczerbate ruiny opasek...


Rozmiar 4K, UHD
...i ostróg.


Rozmiar 4K, UHD
Rajem dla ptaków (niestety nie zabrałem teleobiektywu) jest okolica Gniazdkowa i Machowa ...


Rozmiar 4K, UHD
...gdzie Wisła ...


Rozmiar 4K, UHD
...opływa...


Rozmiar 4K, UHD
...dziesiątkę wysp...


Rozmiar 4K, UHD
...i wysepek.


Rozmiar 4K, UHD
Zrelaksowany...


Rozmiar 4K, UHD
...przybijam do piaszczystego brzegu...


Rozmiar 4K, UHD
...prawie kilometrowej wyspy na wysokości ujścia rzeczki Zwoleńka.


Rozmiar 4K, UHD
Po dłuższym, bosym spacerze piaszczystym brzegiem...
 

Rozmiar 4K, UHD
...ruszam dalej.


Rozmiar 4K, UHD
Zdradliwa, zatopiona ostroga i niebezpieczny poziom wody, za niski żeby nad nią przepłynąć nie uszkadzając dna,
na tyle wysoki że wartki prąd utrudnia ucieczkę jeżeli zauważy się ją zbyt późno.


Rozmiar 4K, UHD
Wpływam na meandrujący odcinek rzeki...


Rozmiar 4K, UHD
Za pierwszym zakolem na horyzoncie dostrzegam jakąś samotną budowlę, chwytam aparat,
przybliżam trzykrotnie, tak to Janowiec ! Jestem prawie w domu !!!.


Rozmiar 4K, UHD
Wisła znowu skręca i tracę zamek z oczu.


Rozmiar 4K, UHD



Rozmiar 4K, UHD
Przepływam obok Rezerwatu Krowia Wyspa...


Rozmiar 4K, UHD
...który kończy się cyplem przy wiatraku w Mięćmierzu.



Telefon sygnalizuje smsa, to Alert z RCB czyli Rządowego Centrum Bezpieczeństwa,
nie przejmuję się nim za mocno bo podobne wiadomości otrzymuję z puławskiego,
newsletera UM i przeważnie się nie sprawdzają.
Przyszłość pokaże że robię duży błąd.


Rozmiar 4K, UHD
Prawie o nim zapominam, przejęty nawigowaniem obok statków wycieczkowych...


Rozmiar 4K, UHD
... a na wodzie, jak w życiu...


Rozmiar 4K, UHD
...większy ma pierwszeństwo.


Rozmiar 4K, UHD
Gładko mijam się z promem w Janowcu...


Rozmiar 4K, UHD
...oraz omijam kolejny wycieczkowiec.


Rozmiar 4K, UHD
Bliskość Kazimierza zwiastują dzikie plaże nudystów...


Rozmiar 4K, UHD
...nie podpływam do nich zbyt blisko, ale jeden z panów nie wytrzymał i nałożył majtki...


Rozmiar 4K, UHD
Panie na sąsiedniej plaży były mniej nerwowe a ja żeby nie wyjść na erotomana, nie robiłem im zdjęć.


Rozmiar 4K, UHD
Kazimierz trochę przyzumowany...


Rozmiar 4K, UHD
... w rzeczywistości jest jeszcze trochę dalej.


Rozmiar 4K, UHD
Jednak zbliża się nieuchronnie wraz ze statkiem który płynie w moją stronę,
planując kotwiczenie po lewej stronie żeby sfotografować panoramę miasta,
lekceważę ruch prawostronny i trzymam się blisko lewego brzegu sądząc że statek
będzie płynął w takiej odległości od brzegu jak widzę.
Niestety pan kapitan daje mi szkołę, statek przybliża się do brzegu i pruje prosto na mnie.
Nie wpadam w panikę zdając sobie sprawę że nie staranuje mnie na oczach swoich pasażerów,
statek płynie ok. 4 metry od brzegu a ja kombinuję jak ustawić łódkę żeby fala którą wytworzy
nie rzuciła mnie na kamienny brzeg.
Ustawiam łódkę skosem, zanurzam wiosła i dryfuję w oczekiwaniu na pierwszy grzbiet fali
żeby gwałtownym wiosłowaniem oddalić się od brzegu, kiedy statek już będzie mnie mijał.
Pan kapitan dobrotliwie zwiększył odległość od brzegu do 5-6 metrów, mocne drzewce wioseł
wytrzymały napór i manewr przebiegł zgodnie z planem.
Pomimo wysokiego poziom adrenaliny i bujających łódką fal, zdążyłem pomachać pasażerom
od których dostałem oklaski.
Nie wiem czy pan kapitan znudzony pływaniem w kółko tą samą, dość krótką trasą chciał mi zrobić psikusa,
czy rzeczywiście musiał płynąć tak blisko brzegu ze względu na ukształtowanie dna.
Biorąc pod uwagę dość wysoki poziom rzeki to chyba jednak to pierwsze.


Rozmiar 4K, UHD
Zadowolony ze szczęśliwego zakończenia przygody ze statkiem...


Rozmiar 4K, UHD
...przybijam do piaszczystej wysepki naprzeciwko Kazimierza. Robię selfie z tygodniowym zarostem...


Rozmiar 4K, UHD
...oraz...


Rozmiar 4K, UHD
... małą...


Rozmiar 4K, UHD
...sesję...


Rozmiar 4K, UHD
...zdjęciową...


Rozmiar 4K, UHD
...miasta...


Rozmiar 4K, UHD
...Kazimierz...


Rozmiar 4K, UHD
...Dolny.


Rozmiar 4K, UHD
Nagle usłyszałem bardzo odległy ale wyraźny odgłos grzmotu i przypomniał mi się sms od RCB.
Jednak nic nie wskazywało żeby w najbliższym czasie miało się wydarzyć coś groźnego. 


Rozmiar 4K, UHD
Zadzwoniłem do żony że jak wszystko pójdzie zgodnie z planem jeszcze dzisiaj będę w domu...


Rozmiar 4K, UHD
...i ruszam w ostatni odcinek swojej odysei.


Rozmiar 4K, UHD
Mijam statki...


Rozmiar 4K, UHD
... zakotwiczone przy bulwarze...


Rozmiar 4K, UHD
...oraz odbijające się w lustrze Wisły spichlerze.


Rozmiar 4K, UHD
Piękna, słoneczna pogoda...


Rozmiar 4K, UHD
...niebo ozdobione pierzastymi chmurkami...


Rozmiar 4K, UHD
...zaczyna powoli ciemnieć.


Rozmiar 4K, UHD
Wydaje mi się...


Rozmiar 4K, UHD
...że chmury idą...


Rozmiar 4K, UHD
...bokiem.


Rozmiar 4K, UHD
Zbliżam się do portowego nabrzeża...


Rozmiar 4K, UHD
...zarastającego drzewami...


Rozmiar 4K, UHD
...i krzewami...


Rozmiar 4K, UHD
...kamieniołomu


Rozmiar 4K, UHD
...w Nasiłowie.


Rozmiar 4K, UHD
Zaczyna się niepokojąco ściemniać...


Rozmiar 4K, UHD
...by za chwilę trochę pojaśnieć.


Rozmiar 4K, UHD
Podwójna plaża z idealnym miejscem na namiot.


Rozmiar 4K, UHD
Porosnięte, wapienne ściany ostatnich kilometrów Małopolskiego Przełomu Wisły.


Rozmiar 4K, UHD
Ciemność zaczyna przesłaniać niebo...


Rozmiar 4K, UHD
...robi się groźnie, rozglądam się za miejscem schronienia przed nadchodzącą burzą.


Rozmiar 4K, UHD
Wybieram plażę przy zachodnim nabrzeżu promu Serokomla,
trochę się przejaśnia, już prawie dopływam,
brakuje mi kilku metrów, wtedy rozlega się szum,
uderza potężny wiatr z południowego zachodu,
i jak zeschnięty liść po kałuży,
pcha moją łódeczkę na środek wzburzonej rzeki,
odwracam dziób w stronę kamiennej opaski w kierunku której mnie pcha
szybkość i siła wiatru sprawia że mam niewielki wpływ na kierunek płynięcia,
zastanawiam się, czy rozbiję się na kamiennym brzegu opaski, 
czy wpadnę  w wypełnioną rwącym nurtem,
najeżoną ostrymi kamieniami, szeroką wyrwę w niej.
Wiatr wybrał że będzie to jej kamienny brzeg,
adrenalina i wiatr szumi w uszach,
przez głowę przebiegają myśli, jak wiosłowaniem do tyłu osłabić impet uderzenia,
oczyma wyobraźni widzę aluminiowe ścianki łódki podziurawione na kanciastych kamieniach,
czy to już koniec mojego rejsu ?!!!.
Jestem już kilka, może 10 metrów przed kamienistym brzegiem,
już widzę jak za chwilę wyląduję  na kamieniach
... i staje się cud,  ...wiatr cichnie !!!!
tak nagle i niespodziewanie, jak przed chwilą uderzył.
Jestem uratowany !.
Podpływam jak najbliżej kamiennej opaski, opuszczam kotwicę...


Rozmiar 4K, UHD
...znajduję piaszczysty kawałek brzegu z którego nurt zabrał kamienie,
na lince przeciągam łódkę w to miejsce.


Rozmiar 4K, UHD
Odsuwam kamienie żeby wciągnąć łódkę jak najwyżej.


Rozmiar 4K, UHD
Grzmoty z oddali przypominają że cisza która zapanowała, to cisza przed burzą.


Rozmiar 4K, UHD
Przygotowuję się na nadejście burzy.


Rozmiar 4K, UHD
Rozkładam namiot i troczę mocno do łódki
Kotwiczenie śledziami w mokrym piasku uznaję za bezsensowne.
Beczki z dobytkiem ustawiam na płaskiej koronie opaski i obciążam kamieniami żeby ich wiatr nie porwał.


Rozmiar 4K, UHD
 Jeszcze selfie w groźnych okolicznościach przyrody...


Rozmiar 4K, UHD
...i ujęcie w kierunku nadciągającej od Kazimierza burzy.

Aparat pakuję do wodoszczelnej beczułki, a dalsza część wydarzeń nie zostanie sfotografowana.
Oczekując nieuchronnego, odgarnąłem jeszcze trochę kamieni i wciągnąłem łódkę jeszcze wyżej.
Leżąc na wygodnym łóżeczku usłyszałem pierwsze, grube krople uderzające w dach,
zawiał wiatr i lunęła ściana wody, płótno namiotu wybrzuszyło się pod naporem wiatru i wody.
Zdałem sobie sprawę że siła wiatru jest tak duża że
może przewrócić niezakotwiczony namiot wraz z łódką
i przetoczyć wszystko po kamieniach ze mną w środku.
Rozsunąłem suwak namiotu i usiadłem na rufie łódki z nogami na zewnątrz,
gotów wyskoczyć gdy poczuję że wiatr ją wywraca.
Szalał gwałtowny szkwał, siekały baty wody a wzburzone fale tłukły o rufę i moje łydki,
gdyby łódka była choć trochę niżej, woda wlewała by się do środka.
Mój dobytek pływałby w wodzie gdybym w  ostatniej chwili nie wciągnął jej wyżej.
Kilka razy poczułem że łódka pod naporem podmuchów wiatru
odrywa się jednym bokiem od ziemi ale pod moim ciężarem jeszcze wraca z powrotem.
Obraz żywiołu był niesamowity, ciemne niebo, ciemne wody rzeki i rozszalałe fale,
szum deszczu i wiatru.
Piekło trwało kilka minut.
Wiatr zelżał, fale opadły, tylko deszcz lał jak z cebra.
Wróciłem do środka namiotu który pomimo że stary i zabytkowy spisał się znakomicie.
Pomimo potężnego naporu wody i wiatru, do środka przecisnęły się tylko pojedyncze krople.
Zjadłem  obiadokolację na zimno, wyjrzałem na zewnątrz stwierdzając że już noc.
Zakutałem się w śpiwór a trudy minionego dnia i jednostajny szum deszczu
sprawiły że zasnąłem natychmiast.

Dzień pierwszy Budziarze - Sieraków (link).

Dzień drugi  Sieraków - Wólka Tanewska. (link).

Dzień trzeci Wólka Tanewska - Stalowa Wola (link).

Dzień czwarty Stalowa Wola - Pniów  (link).

Dzień piąty  Pniów - Annopol  (link).

Dzień szósty Annopol - Solec nad Wisłą (link).

Dzień siódmy, Solec nad Wisłą - Nasiłów .

Dzień ósmy, Nasiłów - Puławy. (link).

Na mapce poniżej można przybliżyć dowolny fragment trasy.

.

Brak komentarzy: